Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Létezik olyan, hogy elektromos autó motorolaj?

Létezik olyan, hogy elektromos autó motorolaj?

A villanyautók rohamos terjedése számos kérdést vet fel az autósokban, különösen azokban, akik évtizedeken át a belső égésű motorok világában éltek. Az egyik például, hogy szükség van-e elektromos autó motorolaj használatára. Egyáltalán létezik ilyen kenőanyag? Egyértelműnek tűnhet a válasz, de a valóság kicsit árnyaltabb.

Az elektromos autó motorolaj

Arra, hogy létezik-e ilyen kenőanyag, a válasz az, hogy igen is, meg nem is. A klasszikus értelemben vett motorolaj, amit a belső égésű motorok dugattyúinak, tengelyeinek és egyéb mozgó alkatrészeinek kenésére használnak, az elektromos autók esetében valóban felesleges. Azonban a villanyautókban is vannak olyan rendszerek, amelyek kenőanyagot igényelnek, csak más típusúakat. Érdemes az adalékokról, olajokról bővebben olvasni, rengeteg leírás, útmutató érhető el.

Ezek közül a legfontosabb a hajtásláncolaj, amit gyakran összekevernek a motorolajjal. Az elektromos hajtásláncban ugyanis megtalálható az elektromotor, a reduktor (áttétel) és a differenciálmű egy kompakt egységbe zárva. Ezek az alkatrészek mozgásban vannak, súrlódnak és hőt termelnek, tehát speciális kenésre van szükségük. 

Gyakran nevezik a köznyelvben az ilyen típusú kenőanyagot elektromos autó motorolajnak vagy “e-kenőanyagnak”, és kifejezetten elektromos hajtásláncokhoz fejlesztik őket. Ezek az olajok amellett, hogy kenik a fogaskerekeket és csapágyakat, még hűtik is a rendszert, valamint kompatibilisek az elektromos áram jelenlétével, ami kulcsfontosságú szempont a szigetelés és a biztonság miatt. 

A hagyományos motorolajok fő célja a súrlódás csökkentése, a motor hűtése, valamint a lerakódások és szennyeződések eltávolítása. Ezek gyakran magas hőmérsékleten működnek és tartalmaznak különböző adalékanyagokat, amelyek kémiailag aktívak lehetnek. Az elektromos járművekhez kifejlesztett kenőanyagok ezzel szemben más követelményeknek kell, hogy megfeleljenek. Fontos a villamos szigetelés, a hővezetés, az oxidációs stabilitás és a habzáscsökkentés. Az olaj ellenőrzése, cseréje és kiválasztása ezért is lényeges tényező.

Kell egyáltalán cserélni?

Hétköznapi értelemben véve az elektromos autó motorolaj ritkán szorul cserére, gondolunk itt az említett hajtásláncolajra. Jellemzően 100-150 ezer kilométerenként kell ezt elvégezni, egyes modellekben ez az olaj egy életen át bent maradhat, másoknál viszont a gyártó előírhatja a cserét. Az elektromos autók hűtőfolyadéka is eltérő lehet, különösen az akkumulátor és az inverter hűtésére szolgáló rendszerekben, ahol szintén speciális folyadékokat használnak.

Mivel az elektromos hajtásláncban a kenőanyag mechanikai, elektromos és hőtechnikai szerepet is betölt, a nem megfelelő olaj alkalmazása súlyos problémákhoz vezethet. Rossz hővezetés, elektromos zárlat vagy a teljes hajtás meghibásodása is bekövetkezhet. Ezért is rendkívül fontos, hogy kizárólag a gyártó által jóváhagyott, villanyautó-specifikus kenőanyagot alkalmazzunk.

Kell olaj, csak másként

Klasszikus motorolajat ugyan nem igényelnek az elektromos járművek, de nem teljesen mentesek a kenőanyagoktól. Webáruházunk kínálatában könnyedén megtalálható a megfelelő termék, amivel hosszú távon gondoskodhatunk a villanyautó teljesítményéről, problémamentes működéséről. Ahogy a technológia fejlődik, az autóipar is egyre nagyobb figyelmet fordít az új típusú kenőanyagok kifejlesztésére.

Az oldal tetejére
GINOP logó Széchenyi Terv Plusz logó